Persbericht Benner NRC

Natuurlijk hangen er zijn abstracte, kleurige landschappen. De Friese neo-expressionist en autodidact Gerrit Benner (1897-1981) werd er internationaal beroemd mee. Hij verbeeldde het Friese land, lucht en water met heldere, frisse kleurencombinaties. Maar Galerie de Vis in Harlingen brengt ook vroeger, haast dromerig werk, zoals tekeningen en gouaches van een bloemenvaas, een bos rozen of twee mensen die in het Terschellinger duinlandschap wandelen. De Harlinger galerie bestaat dit jaar 30 jaar en galeriehoudster Geke Westenberg is een groot fan van Benners werk. De afgelopen jaren wijdde ze diverse tentoonstellingen aan zijn kunst. Ze wordt er nog steeds door geraakt, vertelt ze. Door de eigenheid, de intensiteit van de kleuren en de spontaniteit. In haar galerie - en zelfs in haar aangrenzende keuken -heeft ze 39 werken opgehangen, waarvan een aantal nooit eerder is geëxposeerd. Westenberg “scharrelde”’ het bijeen van verzamelaars en particulieren. Zoals bijvoorbeeld “Boerenerf met koeien in de avond” (1964). Het olieverfschilderij is met zijn donkere tinten blauw, paars en groen bijna on-Benneriaans; maar de vier abstracte, vierkanten koeien op de voorgrond, geschilderd in die krachtige expressionistische stijl, maken het toch een echte Benner. Dat geldt ook voor het olieverf “Aan de bosrand”, dat ook voor het eerst voor het publiek te zien is. Donkere en lichte tinten wisselen elkaar af. In de knusse ruimtes van de galerie weet Westenberg een intieme sfeer op te roepen waar Benners werk prachtig uitkomt. Aan een wand hangen de bekendere schilderijen. Die waarop bijvoorbeeld een rood en blauw paardje om elkaar heen draaien, tegen een achtergrond in de frisse en zuivere kleuren groen en geel. De vrijheid en vrolijkheid spatten er vanaf. Of het Friese landschap met het “klaarder licht” zoals hij het noemde en wat hem zo aansprak.
Benner was een laatbloeier. Pas op zijn 49ste had hij zijn eerste expositie. De colorist, die talloze kleurstudies deed, was een voorloper van Cobra. Karel Appel wiens atelier hij in Amsterdam gebruikte, noemde hem “mijn schildersvader.” De Leeuwarder ontving diverse internationale prijzen, zoals de tweede prijs op de Biennale van Sao Paulo in Brazilie en de Guggenheim Prijs in 1958. Op de expositie liggen ook foto´s waarop we Benner in zijn atelier aan het werk zien en met directeur Willem Sandberg van het Stedelijk, die zijn talent onderkende. Sandberg schreef een gedicht over wat Benners werk bij hem opriep. De laatste drie regels: `Elk bezoek aan zijn werkplaats verrast, verblijdt.´ Dat zal de bezoeker ongetwijfeld ook bij deze tentoonstelling ervaren.

5 ballen

"Gerrit Benner 1897-1981, olieverf, tekeningen, grafiek"

t/m 21 januari 2012

Galerie de Vis
Noorderhaven 40-40A
8861 Harlingen
www.galeriedevis.nl
do, vrijdag van 12.30-17.00 uur
zaterdag van 11.00-17.00
en op afspraak